Terug

Beginnerstips voor het trainen met een Battle rope/Fitness rope/Fitness touw

Beginnerstips voor het trainen met een Battle rope/Fitness rope/Fitness touw

Wanneer je graag een afgetraind lichaam wilt, train dan met de battle rope! Dit zijn de dikke touwen waarmee je anderen in de sportschool heftig ziet trainen en zweten. Dit fitness touw is een fantastisch hulpmiddel voor een totale, vet verbrandende work-out. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Lekker zweten tijdens oefeningen met de battle rope

De meeste machines in de sportschool zijn gemaakt van metaal. Wanneer je een meer dynamische, vet verbrandende oefening voor het gehele lichaam wilt uitvoeren, raad ik je aan om de monotone gewichten een weg te leggen en de battle rope op te pakken.

Het blijkt dat touwen niet alleen voor de scouting en zeilers zijn. Battle ropes (fitness touwen) zijn een onmisbaar hulpmiddel voor iedereen die net dat extra beetje vet wilt verbranden en kracht wilt bouwen. De sleutel tot een fantastisch resultaat is dat elke arm onafhankelijk van de ander de oefening uitvoert, waardoor de balansfactor van de armkracht wordt verwijderd terwijl de spieren worden versterkt.

Je zult zeker merken dat beide armen, maar ook je rug, borst, benen en je kern worden getraind, afhankelijk van de oefening die je doet.

Maar daar blijft het niet bij. Een oefening met de battle rope is ook een geweldige cardiotraining, zonder het monotone van de doorsnee cardiotraining. Je zult zweten als een tierelier, waardoor je weet dat je goed bezig bent. De gifstoffen in je lichaam worden dan razendsnel afgevoerd, terwijl je echt traint op kracht en uithoudingsvermogen. De mogelijkheden met de battle rope zijn eindeloos. Lees snel verder hoe je de vetverbranding kunt maximaliseren met de battle rope.

Strijd thuis tegen vet met de battle rope

Trainingstouwen zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes en diktes. Het is goed om te weten waar je aan toe bent voordat je ze gaat gebruiken in je work-out thuis.

FDSports heeft twee verschillende battle ropes, met verschillende lengtes.

  1. SKLZ Battle rope van 12 meter.
  2. Sportec Battle rope van 9 meter.

 

Afhankelijk van de oefening en de ruimte die je thuis hebt, kun je de lengte kiezen die bij je past.

Hoe gebruik je de battle rope of trainingstouwen?

Het zijn geweldige trainingsmiddelen, maar je zou er niet doelloos mee moeten rondzwaaien. Met de volgende regels kun je het beste effect uit de battle rope halen.

Regel 1: Beweeg in verschillende richtingen

Zwaai de touwen niet alleen op en neer, maar probeer verschillende bewegingen uit te voeren om zo verschillende spieren te trainen en vaardigheden te oefenen.

Bijvoorbeeld door van rechts naar links te gaan, waardoor je meer nadruk legt op je kern en heupen en je totale lichaamsstabiliteit wordt versterkt.

Door cirkelbewegingen te maken worden je schouders versterkt en de bewegingsafstand vergroot, waardoor de kans op blessures wordt verkleind terwijl de schouders en armspieren worden versterkt voor een meer atletische bouw.

Door te schakelen tussen verschillende bewegingen tijdens de trainingssessie vergoot je echte kracht in je lichaam. Je zult dus merken en zien dat je sterker wordt met een verhoogde spiermassa.

Regel 2: Gebruik de touwen voor alles

Veel sporters gebruiken de touwen als de laatste sessie van een training, om nog even alles te geven. Of als een onderdeel van een grotere trainingssessie. Maar de touwen zijn van zichzelf ook al een geweldige work-out. Je kunt er oefeningen van 10 minuten mee doen of gedurende 20 minuten verschillende oefeningen met de touwen uitvoeren. Wanneer je een oefening langere tijd uitvoert, helpt dit bij het concentreren en het afvoeren van gifstoffen door je lichaam. Ook wordt de tijd dat je spieren onder spanning staan verlengt, waardoor je kracht kunt opbouwen terwijl je vet verliest.

Regel 3: Pas de weerstand aan

De hoeveelheid weerstand van het touw bepaalt de belasting van de oefening. Door het ankerpunt waaraan het touw is opgehangen te verwijderen, verlaag je de intensiteit van de training. Wanneer je juist dichterbij het ankerpunt gaat staan, verhoog je de intensiteit van de training. Door dit aan te passen, kun je een trainingssessie uitdagender maken.

Je kunt bijvoorbeeld 2 minuten dichtbij het ankerpunt gaan staan en 2 minuten verder weg. Hiermee wissel je de intensiteit af waardoor je spieren tussendoor enigszins kunnen herstellen.

Twee oefeningen met de batte rope

Zie jij het wel zitten om deze effectieve trainingsoefeningen met het fitnesstouw uit te voeren? Je kunt beginnen met de volgende twee basisoefeningen. Door hiermee te oefenen, kun je deze oefeningen beheersen en overgaan op meer complexe oefeningen met het fitnesstouw.

  1. Golvende bewegingen

Dit is de klassieke oefening met het fitnesstouw. Je hebt vast weleens iemand deze oefening zien doen. Elke arm beweegt onafhankelijk van de ander, waardoor je spieren langdurig onder spanning blijven staan.

Houd de uiteinden van het touw vast op armlengte voor de heupen, waarbij je je handen op schouderbreedte houdt. Zet je kern vast en begin afwisselend elke arm explosief op en neer te zwaaien. Houd dit vol in een set van 1 tot 2 minuten, met meerdere sets.

  1. Cross-overs

Je kunt meer kracht opbouwen wanneer je het touw tegen de grond slaat.

Houd beide voeten plat op de grond, terwijl je de uiteinden van het touw in een boog boven hoofd beweegt, naar links tilt en hard naar rechts slaat. Herhaal deze oefening in een tegenovergestelde richting. Ga door in drie of vier sets van 1 tot 2 minuten.

 

Laat een reactie achter

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd

* Verplichte velden

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box
    FD Sports 9.1 / 10 - 9,1 Reviews @ Webwinkelkeur
    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »