Hoe organiseer je een voetbaltraining?

  • Geplaatst op
  • Door Rutger Noorlander
Hoe organiseer je een voetbaltraining?

Veel kinderen kijken op naar de grote voetbalspelers in de wereld, zoals Christiano Ronaldo en Wesley Sneijder. Dat is niet gek. Het zijn sterren geworden. Met hun mooie acties en goals laten ze de kijkers wegdromen, gefascineerd door de magie van het spel.

Maar voetbal is veel meer dan dat. Het is een fantastisch teamsport voor kinderen. Jonge spelertjes zijn actief bezig in de buitenlucht. Al rennend leren ze om samen te spelen en een doel te bereiken (letterlijk). Dat is harstikke leuk, maar ook zeer nuttig in de ontwikkeling van een kind. Daarom is voetbal de meest populaire sport in Nederland!

 

Wil jij graag voetbaltrainer worden? Fantastisch! Het is super om zo dicht bij de ontwikkeling van je kind te mogen staan. Maar, hoe pak je dit eigenlijk aan? Het geven van een voetbaltraining vergt voorbereiding, de juiste materialen en verantwoordelijkheid. Ik geef je graag enkele tips.

 

Voorbereidingen

Je kan een voetbaltraining bij de lokale voetbalvereniging geven, maar natuurlijk ook op een veld in het park. Het kind kan zo samen met al zijn vriendjes voetballen. Voordat de training begint, dien je het veld goed te controleren. In openbare parken kan er bijvoorbeeld glas of hondenpoep op het gras liggen. Ook kunnen er gaten in het veld zitten die een spellertje onbeholpen kan blesseren. Let daar goed op.

 

Benodigdheden

Met enkele simpele hulpmiddelen kan je de perfecte training samenstellen. Het is niet ingewikkeld.

 

  1. Essentieel zijn voldoende opvallend gekleurde hoedjes waarmee je het veld kan uitzetten en een goal kan vormen. Markeringshoedjes
  2.  Gekleurde hesjes waarmee je de teams kunt verdelen en zo gemakkelijk wedstijdjes kunt spelen met wisselende teamsamenstelling. Een handige tip: kies de juiste maat hesjes voor junioren en een juist aantal in verschillende kleuren, zoals rood en geel. Hesjes
  3. Een bal voor elke speler om hiermee oefeningen te kunnen doen. Kies voor een lichte bal met makkelijk balcontact voor de kleinere spelletjes. Vergeet niet een ballenzak om de ballen mee te vervoeren! Voetballen
  4. Een fluitje is natuurlijk essentieel voor de scheidsrechter.
  5. Een stopwatch (op je smartphone) om de speeltijd te kunnen bijhouden.
  6. Een EHBO-doos. Wees verantwoordelijk, ook bij blessures.
  7. Een bidonhouder en bidons met vers water. Er is altijd een speler die is vergeten om water mee te nemen. Je kan hiermee ook een wond schoonspoelen.  Bidonkrat set
  8. Tijdens de wedstrijd is het goed voor het teamverband om een verantwoordelijke speler als aanvoerder aan te wijzen. Laat hem/haar een aanvoerdersband dragen. Dit verhoogt de teamspirit.  Aanvoerdersbanden
  9. De spelers dienen goede kleding te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een korte broek. T-shirt, goede voetbalschoenen, maar ook aan scheenbeschermers. Waterafstotende kleding is zeer belangrijk voor wanneer het regent, zodat de spelers niet onderkoelt raken. Scheenbeschermers
  10. Tenslotte, assistenten! Vaak kan een betrokken ouder al helpen bij blessures of als grensrechter en scheidsrechter. Maar onthoudt: het is onverantwoordelijk om er als enige volwassenen te staan. In noodgevallen moet er snel kunnen worden gehandeld.

 

De training

Ik geef je graag wat specifieke tips over hoe je goed een training kunt geven.

 

  • Gebruik het K.I.S.S.-principe wanneer je nieuwe vaardigheden uitlegt (Keep It Short and Simple);
  • Laat kort en effectief zien wat je bedoelt tijdens een uitleg van oefeningen. Praat dus niet te veel, maar laat de spelers het zelf doen;
  • Hou de trainingsonderdelen kort, duidelijk en goed uitgedacht;
  • Wees positief en focus op hetgeen wat de speler goed doet. Geef complimentjes;
  • Maak de trainingsonderdelen zinvol, leuk, uitdagend en spannend;
  • Geen statische oefeningen, maar juist spelenderwijs leren;
  • Speel geen spellen waarbij spelers worden uitgeschakeld, want dan zullen de spelers die als eerst worden uitgeschakeld juist de spelers zijn die oefeningen en herhaling het meest nodig hebben; 
  • Doe slechts korte oefeningen met 1 goal. De sterkste spelers zullen met 1 goal het meest aan de bal zijn en de zwakste spelers het minste. Ook worden slechte gewoontes dan versterkt, omdat de spelers steeds hetzelfde neigen te doen. Wanneer je wél met 1 goal gaat spelen, doe het dan zonder keeper. Dat is uitdagender.
  • Bereid je training goed voor! Dit is eigenlijk de belangrijkste tip. Wanneer je de voorbereidingen en onderdelen op papier schrijft, kun je deze tijdens de training gemakkelijk raadplegen.
  • Vergeet niet soms wat rust te nemen. Probeer hoge intensiteit af te wisselen met onderdelen van lage intensiteit, maar behoud de focus op het vergroten van de intensiteit. Dat is goed voor het uithoudingsvermogen.

 

 

Het is dus eigenlijk heel makkelijk zolang je jezelf goed voorbereid en de juiste materialen hebt. Ik geef je graag nog een laatste belangrijke tip: heb zelf ook plezier en lach! Als trainer behoor je het plezier in voetbal uit te stralen. Breng dit plezier dus over op de jonge spelers. Heel veel succes en veel plezier met de jonge voetballetjes!