Wat zijn de voordelen van een gymbal?

  • Geplaatst op
  • Door Rutger Noorlander
Wat zijn de voordelen van een gymbal?

Met de gymbal kun je veelzijdige oefeningen doen. Je kent de gymbal waarschijnlijk wel van vroeger. Als kind noemde we het een skippybal. Nu we ouder zijn geworden, gebruiken we het liever als fitnessbal. Je hebt deze oefeningsbal waarschijnlijk wel eens in de sportschool gezien en jezelf afgevraagd: Waarvoor dient de gymbal eigenlijk? En: Wat kun je er allemaal mee?

De gymbal is multifunctioneel. Kort gezegd is dit het voordeel van het gebruiken van een gymbal: De gymbal integreert de 3 basiselement van fitness: kracht, balans en flexibiliteit. Dit leg ik even verder uit.

 

Het fantastische aan de gymbal is dat je vele verschillende oefeningen kunt doen voor verschillende spiergroepen. Je kunt onder meer je buik, benen, rug en bovenlichaam trainen.

 

Stabiliteit

Een van de grootste voordelen van de gymbal is dat je je rompstabiliteit vergroot doordat je oefeningen doet op een onstabiel oppervlak. Wanneer je op een gymbal zit of er oefeningen mee doet, dient je lichaam rekening te houden met de onstabiliteit en flexibiliteit van de bal. De kleine spieren in je lichaam die zorgen voor stabiliteit moeten harder werken om het lichaam een rechte houding te geven. Tegelijkertijd train je grotere spiergroepen. Het resultaat is dat je meer spiergroepen tegelijk gebruikt.

 

Als zitbal

Maar je kunt een gymbal ook gebruiken om op te zitten. Bijvoorbeeld achter je bureau op je werk. Je leert je lichaam dan een goede houding aan te nemen en traint tegelijkertijd je core-spieren doordat je lichaam constant stabiliteit zoekt. Zoals ik al heb uitgelegd, gebruik je meer kleine spieren in je lichaam om stabiliteit en een rechte zithouding te behouden. Deze spieren train je dus door simpelweg te zitten.

 

Squats

Een specifieke oefening waar je de gymbal echt voor nodig hebt, zijn oefeningen waarbij je je lichaam in een bepaalde positie wilt brengen. De bal helpt bij het aannemen van deze positie. De gymbal is dus een zeer effectief hulpmiddel voor bepaalde oefeningen. Bijvoorbeeld squat-oefeningen, waarbij de bal tussen je rug en de muur zit. De gymbal maakt het mogelijk om de squats te doen en dus effectief bepaalde spiergroepen te trainen.

 

Enkele basisoefeningen met de gymbal zijn als volgt:

 

 

  • Ga op de bal zitten en zorg dat je heupen in het midden van de bal zitten. Span je buikspieren aan en houdt je borst omhoog om je wervelkolom in een neutrale, rechte positie te houden.

 

 

  • Als je je voeten uit elkaar op de grond zet, zal je meer stabiliteit krijgen dan wanneer je voeten dicht bij elkaar staan.

 

 

 

  • Houd je voeten onder je knieën voor de beste stabiliteit.

 

 

 

De gymbal voor een complete sessie

Met de gymbal kun je een grote verscheidenheid aan oefeningen doen die tezamen een erg complete sportsessie vormen. Het is dus een erg veelzijdig sportmiddel. Je kunt de gymbal gebruiken voor oefeningen met een uiteenlopend moeilijkheidsgraad. Je kunt de oefeningen namelijk zelf bepalen en aanpassen.

 

De bal weegt niet veel, dus je neemt het zeer gemakkelijk mee! Als je er wat gewichten naast gebruikt, heb je een complete sportschool bij jou thuis.

 

Heb jij al een gymbal thuis? Waar wacht je dan nog op? Bestel hier jouw eigen gymbal bij FDSports. Je kunt hem morgen al in huis hebben. De gymbal is verkrijgbaar in 2 verschillende maten: een bal met een diameter van 65cm en één van 75cm. Kies de bal die het beste bij jouw lichaamslengte past. Heel veel plezier met dit prachtige fitness-hulpmiddel.