Terug

Weerstand (3)

Filters

De snelheid van je sprint is met de snelheidsparachute afhankelijk van je techniek en de explosiviteit in je bilspieren, quadriceps, kuiten en hamstrings. De snelheidsparachute wordt ook wel weerstandsparachute of fitnessparachute genoemd. Het is voor gevorderde sprinters een fantastische manier om sneller een bepaald krachtniveau te behalen tijdens de sprint.

 

De weerstandsparachute verhoogd de sprintsnelheid

Door de weerstand van de parachute, worden je bilspieren, quadriceps, kuiten en hamsprings gedwongen om met een grotere explosiviteit samen te trekken. De parachute zal tijdens de oefenen pas openspringen wanneer je een bepaalde snelheid hebt behaald. De parachute zal dus niet zozeer helpen bij het verbeteren van je acceleratie, maar is wel effectief in het verbeteren van je prestaties na het accelereren, wanneer je bezig bent om je topsnelheid te bereiken. 

 

Heeft de snelheidsparachute ook beperkingen?

Wanneer je nog niet de juiste techniek onder de knie hebt, kan de parachute je rentechniek beïnvloeden. Voor beginnende sprinters is het dus aan te raden om eerst de juiste sprinttechnieken onder de knie te hebben voordat de fitnessparachute wordt gebruikt om de kracht te verbeteren.

 

Een trainingsoefening met een weerstandsparachute

De weerstandsparachutes worden gebruikt door sprinters om hun loopsnelheid en de kracht tijdens het sprinten te verhogen. Hardlopers gebruiken de fitnessparachute ook als trainingshulpmiddel.

 

De snelheidsparachute van Pure2Improve is een doek met koorden die zijn bevestigd aan een band om de middel van de sporter. Naarmate de sporter snelheid maakt, vult de parachute zich met lucht waardoor deze weerstand biedt. De sporter moet dan harder werken. Hoe harder de sporter rent, hoe meer weerstand er zal zijn.

 

Volg de volgende stappen voor een effectieve oefening met de weerstandsparachute.

 

Stap 1

Ren een parcours van verschillende stukken van 20 meter. Begin met een staande start en sprint 20 meter, zodat de parachute zich achter je zal vullen om de weerstand te vergroten. Vervolgens ren je langzamer gedurende de volgende 20 meter, waarbij de lucht in de parachute vermindert en de weerstand ook vermindert. De 20 meter daarna sprint je weer. Je kunt deze intervallen herhalen tot je beenspieren vermoeid beginnen te worden. Deze oefening met korte sprints is een goede voorbereiding op moeilijkere oefeningen met de weerstandsparachute.

 

Stap 2

Start je sprint en ga 100 meter voluit sprinten met de parachute. Je bouwt eerst je snelheid op, voordat je aan de 100 meter sprint begint. Vervolgens sprint je 100 meter zodat de parachute vol raakt met lucht. Dit is de lengte van een voetbalveld. Vervolgens kun je 100 meter rustig hardlopen zonder de weerstand van de parachute, waarna je de sprint opnieuw kunt doen over de lengte van het voetbalveld. Deze interval kun je zo vaak herhalen als je wilt, totdat je spieren te vermoeid zijn om door te gaan.

 

Hoelang denk je dit vol te kunnen houden?

 

Stap 3

De laatste stap is de weerstand van de weerstandsparachute langer te verdragen, namelijk gedurende 400 meter rennen. Dit is de lengte van een atletiekbaan. Je begint vanaf een staande houding. De parachute zal flinke weerstand bieden naarmate je het tempo opvoert. De lengte van 400 meter is voldoende om goede weerstand op te bouwen waardoor je beenspieren en snelheid effectief zullen worden opgebouwd.

 

Hoelang denk jij te kunnen sprinten met een snelheidsparachute? Je kunt dit trainen en langzaam opbouwen. Vervolgens kan je in teamverband kijken wie het snelst de 100 meter of 400 meter aflegt met de weerstandsparachute.

 

Bij FDSports is de Pure2Improve snelheidsparachute al verkrijgbaar voor slechts €34.95.

 

Veel plezier!

 

Lees meerSluiten
Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box
    FD Sports 9.1 / 10 - 9,1 Reviews @ Webwinkelkeur
    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »