Terug

Loopladders (5)

Filters

Loopladders

Wat is de loopladder?

De loopladder is een fitnessapparaat in de vorm van een ladder die je op de grond legt. In oefeningen met de loopladder kun je snelheid en wendbaarheid trainen. Dit is met name effectief voor sporters. Loopladders/speed ladders zijn zeer effectieve apparaten om de hersenen met het lichaam te verbinden. Oftewel: de reactiesnelheid te verhogen met oefeningen met de voeten. Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt.

 

De loopladder moet je zien als een effectief onderdeel van een training

 

De loopladder is een fantastisch onderdeel van een traject. Ik raad je dus aan om extra apparaten toe te voegen en hiermee een traject aan te leggen. Dat wordt het een stuk uitdagender. Bijvoorbeeld door op het einde van de ladder extra behendigheidsoefeningen toe te voegen. Bijvoorbeeld hoge knieën op de ladder afwisselen met een sprint van 20 meter.

 

De loopladder is dus een ontzettend leuk onderdeel van een training. Het is perfect voor de sporters die met snelheid en behendigheid willen werken, waarbij ook het reactievermogen wordt uitgedaagd. Kun jij verschillende handelingen tegelijk uitvoeren op de loopladder?

 

Oefeningen met de loopladder

Veel trainers en coaches beperken zich tot alleen de ladder, terwijl de ladder juist een ontzettend dynamisch apparaat is wanneer het onderdeel is van een bredere trainingsoefening. Ze doen dezelfde oefeningen met dezelfde bewegingen: hoge knieën, zijsprongen, shuffle, voeten tegen de billen en hop snotch. De oefeningen met de ladder kunnen veel veelzijdiger worden door de ladder een onderdeel te laten zijn van de training.

 

Ik zal hier twee nieuwe oefeningen bespreken met de loopladder. Dit zijn oefeningen die bij een gemiddelde training met de loopladder niet worden uitgevoerd.

 

Tip met de loopladder: Probeer met de loopladder steeds moeilijkere oefeningen te doen. Dan wordt de loopladder een uitdaging om beter te worden.

 

2 nieuwe oefeningen met de loopladder

Er is niets mis met de standaard oefeningen die veel sporters en trainers met de loopladder uitvoeren. Wanneer je jezelf naar een hoger niveau wilt pushes en jezelf wilt uitdagen, kun je de volgende 2 oefeningen toevoegen aan je trainingsprogramma.

 

 

  1. De slang.

Deze oefening heeft een hogere moeilijkheidsgraad. Het is een geweldige oefening voor de heupen door de draaiende bewegingen die je uitvoert. Steeds draai je je heupen in een andere richting.

Het gaat als volgt: Met je linkervoet in de loopladder, spring naar voren op de loopladder, draai een kwart naar links waardoor beide voeten in opvolgende vakken terechtkomen. Draai weer een kwart met de linkervoet buiten de ladder. Spring een stap naar voren. Ga vervolgens weer een kwart naar rechts met beide voeten in opvolgende vakken van de ladder en herhaal de oefening tot het einde van de ladder. Wanneer je de techniek onder de knie hebt, kun je de snelheid verhogen en hoger springen.

  1. Deadleg sprint.

Dit is een relatief moeilijk oefening om meteen goed uit te kunnen voeren. Je doet namelijk 4 verschillende dingen tegelijk. Maar: oefening baart kunst.

Het gaat als volgt: Je begint de oefening door met je linkervoet in de ladder en de rechtervoet buiten de ladder te staan. In dit geval is het linkerbeen de werkende en sleep je het rechterbeen mee. De rechterhand hou je omhoog, de linkerarm omlaag. In deze oefening breng je de linkerknie en linkerhand omhoog, terwijl de rechtervoet meesleept en de rechterarm omlaag gaat. Je linkervoet stapt op een krachtige manier steeds van één vak naar voren.

De rechterbeen sleep je mee, terwijl het linkerbeen omhoog en omlaag gaat. Het is een soort mario-achtige loopbeweging. Heb je het onder de knie? Voer de oefening dan steeds krachtiger uit en maak het onderdeel van een groter traject.

 

Verhoog de moeilijkheidsgraad

Wanneer je een bepaalde oefening op de ladder doet, is het de sport om de moeilijkheidsgraad te verhogen. Bijvoorbeeld door bij een klap van de trainer een oefening buiten de ladder te doen en weer terug in de ladder te springen. Of door op het einde van de ladder een sprintje te trekken. Op deze manier is de loopladder echt een dynamisch en effectief onderdeel van een trainingsoefening.

 

Wil jij je eigen loopladder kopen? Of wil je een loopladder opnemen in je trainingen? FDSports verkoopt verschillende soorten loopladders. Bijvoorbeeld van 4 meter, 6 meter en 8 meter. Maar FDSports heeft ook een gekruiste loopladder van 4 keer 4 meter en een vouwbare loopladder waarmee je het parcours kan aanpassen. Bovendien is de loopladder ook opgenomen in verschillende trainingssets, zodat je voor een relatief voordeligere prijs een set met trainingsartikelen kan aanschaffen.

 

Welke loopladder kies jij?

 

Veel plezier!

 

 

Lees meerSluiten
Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box
    FD Sports 9.1 / 10 - 9,1 Reviews @ Webwinkelkeur
    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »